Annina Kettunen

Home / Annina Kettunen

Annina Kettunen (s. 1991)

Annina Kettunen on Nurmeksessa syntynyt, Lappeenrannassa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Hän valmistui Saimaan ammattikorkeakoulusta keväällä 2017 pääaineenaan kuvanveisto. Tänä keväänä hän valmistuu kuvataiteilijaksi (YAMK) LAB-ammattikorkeakoulusta. Viime aikoina hän on työskennellyt pääasiassa suurikokoisten sekatekniikalla toteutettujen piirustusten parissa. Kolmiulotteinen ajattelu, tilallisuus sekä rakentaminen ovat edelleen voimakkaasti läsnä hänen taiteessaan, myös piirtämisen prosessissa. Kettunen on kiinnostunut piirtämisjäljestä ja piirtämisestä ajattelun keinona. Hän on keskittynyt kokeellisen piirtämisen kautta tutkimaan tekijän ja taidon merkitystä taiteellisessa prosessissa.

Kettunen on ollut Etelä-Karjalan taiteilijaseuran jäsen vuodesta 2017 ja sen näyttelytyöryhmän jäsen vuodesta 2019.

Kettusen opinnäytetyönä toteutettu teos Taidot, kyllästyminen ja akkuporakone (2020 – 2021) käsittelee tekijän etäännyttämistä piirustustaidoistaan ja pohtii sitä kautta tekijyyden ja taidon merkitystä nykytaiteessa. Tarkoituksena oli selvittää, miten kädenjäljen manipulointi piirtämisessä vaikuttaa tekijän välittymiseen lopputuloksessa. Teokseen kuului kokeileva jakso, jossa piirtäminen toteutettiin laitteella ja siihen rakennetuilla piirtopäillä. Jakson tuloksena syntyi teosinstallaatio, joka toi esille laitepiirtämisen jälkeä sekä prosessin merkitystä korostavia elementtejä. Opinnäytetyön keskeisin havainto oli se, että taide on kiinnittynyt tekijyyteen ja tekijyys on taiteellisen työskentelyn kautta alati muuttuva olemus.

Kettunen käsittelee aihetta omasta henkilökohtaisesta näkökulmastaan kuvataiteilijana ja oman taiteellisen työnsä kautta:”Pyrin tällä opinnäytetyöllä selvittämään, onko tietoisen kädenjäljen manipuloinnin avulla lainkaan mahdollista häivyttää tekijän taitoja vai onko lopputulos entistä taidokkaampaa? Ja onko laitteen piirtämä teos taidetta vai ei? Vaikka opinnäytetyöni taustalla merkittävästi vaikuttaa henkilökohtainen kyllästymisen tunne, en halunnut siitä kantavaa teemaa vaan kääntää sen uudistumiseksi, kysymiseksi ja etsimiseksi. Toinen syy, miksi kyllästyminen ei ollut pelkästään negatiivinen asia, oli juuri kyseenalaistamisen voimistuminen. Se voimistui itsestään, ja lisäsin sitä myös tietoisesti. Päädyin kyseenalaistamaan taitojani ja lopulta tekijän merkitystä taiteellisessa prosessissa – ja etenkin taidon merkitystä nykytaiteessa.”

Kettunen osallistui tänä keväänä opinnäytetyönäyttelyyn Poikkeuksia oloissa Helsingin Kaapelitehtaalla. Hänellä on ollut mm. yksityisnäyttelyt Dead Line Part 1 Galleria Pihatossa Lappeenrannassa ja Dead_Line Part 2 Taidekeskus Ahjossa Joensuussa, Aikalisä Galleria Rajatilassa Tampereella, Läsnä Galleria Uudessa Kipinässä Lahdessa, Umbra Galleria Tykossa Nurmeksessa ja Exitus Makkaragalleriassa Helsingissä. Hän on osallistunut lukuisiin yhteisnäyttelyihin kotimaassa, kuten Kylässä Patogalleriassa Kuusankoskella, Baltic Drawing Imatran taidemuseossa, The EndTaidebunkkerissa Imatralla ja Koti nimeltä Krimi Taidekeskus Krimissä Imatralla. Lisäksi hänen töitään on ollut esillä mm. Virossa ja Puolassa.

Kettunen on kuvataiteilija, koska hänellä on taipumus visuaalisuuteen ja tarve ilmaista itseään luomalla jotain. Lisäksi hän kaipaa esteettisiä kokemuksia ja kutkuttavia tunnetiloja, joita taiteen tekeminen tarjoaa. Loputon haaste, ikuinen vastus ja aina valmis tarjoamaan uutta – sitä on taiteen tekeminen hänelle. Teostensa tyyliä hän ei erittele, koska ei koe sitä tänä päivänä tarpeelliseksi tai oikeastaan mahdolliseksikaan.

Kettusen suhde luontoon on syntynyt jo lapsuudessa. Äiti vei hänet ensimmäisen kerran metsään alle yksivuotiaana ja sen jälkeen lukuisia kertoja, sillä he asuivat luonnon ympäröimässä pienessä kaupungissa. Luonto on hänelle edelleenkin voimavara ja tärkeä ylpeyden aihe suomalaisena.